07. 12. 2020

Je práce finančního poradce pro vás?

Práce finančního poradce je většinou pestrá a dobře placená, zároveň ale také náročná. Jaká je náplň práce finančního poradce? Co musí umět a jaké by měl mít vlastnosti? Je práce finančního poradce pro vás?

 

Co dělá finanční poradce?

Finanční poradce pomáhá klientům nakládat s penězi. Radí jim, jak šetřit a do čeho investovat, sjednává jim výhodné úvěry v bance a pomáhá vybrat nejlepší pojištění. Má na starosti jejich finance a usnadňuje jim orientaci mezi stovkami finančních produktů na trhu.

 

Co finanční poradce musí umět?

Aby finanční poradce dokázal lidem radit s jejich penězi, musí jim sám dokonale rozumět. Měl by se proto neustále vzdělávat a doplňovat si informace. A jelikož přebírá zodpovědnost za cizí finance, měl by být také spolehlivý a důvěryhodný. Samozřejmostí je i racionální uvažování a schopnost provádět základní výpočty týkající se finančních produktů.

Další velkou kapitolou práce finančního poradce je jednání s lidmi, které je úplně stejně důležité jako samotná znalost financí. Finanční poradce ke své práci potřebuje dokonalé komunikační dovednosti a znalost obchodních taktik. Neměl by se bát oslovovat nové klienty a budovat vztahy s těmi stávajícími.

Opomíjenou, ale důležitou součást práce finančního poradce tvoří marketing. Především pokud poradce nepracuje jako zaměstnanec, ale na živnostenský list, musí umět propagovat sám sebe. Ve většině případů se však finanční poradci marketingem nezabývají – nemají na něj čas nebo se v něm nevyznají. Proto poradci marketing často outsourcují na firmy, jako je například Best Partner.

 

Jaká je náplň práce finančního poradce?

Náplň práce finančního poradce můžeme rozdělit na dva druhy činností: hlavní a podpůrné.

Hlavní činnosti jsou takové, které jsou jádrem práce finančního poradce a kterým se věnuje každý den. Patří mezi ně schůzky s klienty (ať už online, nebo offline) a jednání s finančními institucemi (například vyjednávání podmínek hypotéky s bankou).

Podpůrné činnosti jsou pak takové, které finanční poradce ke své práci potřebuje, ale nemusí je nutně vykonávat. Buď se obejde bez nich, nebo je může delegovat na někoho jiného (asistentku či obchodního partnera). Patří mezi ně už zmiňovaný marketing, navolávání nových kontaktů a administrativa spojená se správou databáze klientů.

 

1. Schůzky s klienty

Schůzky s klienty jsou alfou a omegou práce finančního poradce a je jim potřeba přizpůsobit vše ostatní. U finančního poradce je proto klíčová flexibilita a schopnost dostavit se na schůzku kamkoli a kdykoli klient potřebuje. A co dělá finanční poradce na schůzce s klientem? Buduje vztahy (formální i neformální), naslouchá klientovi a získává od něj informace o jeho potřebách, srozumitelně vysvětluje vše z oblasti finančního trhu a doporučuje produkty, které jsou pro klienta nejvýhodnější.

 

2. Jednání s finančními institucemi

Ať už chcete pracovat jako klasický finanční poradce, nebo třeba jako hypoteční specialista, pravděpodobně přijdete do styku s bankami a dalšími finančními institucemi. Finanční poradce s nimi jedná osobně, telefonicky i prostřednictvím e-mailu. Vyjednává co nejlepší podmínky pro klienta a následně zařizuje související administrativu – žádost o úvěr, hypoteční smlouvu a podobně. Kromě komunikačních dovedností při této činnosti finanční poradce potřebuje i trpělivost a pečlivost.

Přečtěte si náš článek Hypoteční poradce: Kolik si vydělá a jak vypadá jeho práce.

 

3. Navolávání nových kontaktů

Mnoho lidí od práce finančního poradce odrazuje právě potřeba navolávání nových kontaktů. Celá záležitost přitom nemusí být vůbec tak hrozná, jak se zdá. Když se naučíte napsat dobrý call script a hovor personalizovat, množství negativních reakcí ze strany volaných klesne na minimum.

Po čase si navíc vybudujete síť klientů, kteří vás budou doporučovat svým známým, a potřeba navolávat nové kontakty z velké části ustane. Stejná situace nastane i v případě, kdy vybrousíte svůj marketing k dokonalosti, takže si vás noví zákazníci začnou nacházet sami od sebe. Existuje i možnost navázat spolupráci s partnerem, který vám poskytne stabilní přísun klientů. Tuto službu nabízíme i my v Best Partner.

 

4. Marketing

Co může dělat finanční poradce pro to, aby ho zákazníci sami nacházeli? Základem je kvalitní profesionální web. Jako součást své práce může finanční poradce rovněž spravovat sociální sítě, psát blog nebo rozesílat newslettery s tipy ze světa financí. Více se dočtete v našem článku 12 tipů, jak získat klienty jako finanční poradce.

 

5. Správa databáze stávajících klientů

Málo oblíbenou, avšak o nic méně podstatnou činnost představuje práce s databází kontaktů. Je potřeba pravidelně aktualizovat všechny relevantní údaje a dbát na to, aby byla osobní data spravována v souladu s GDPR. Je také vhodné do databáze zaznamenávat všechny údaje o produktech, které jste klientovi zařídili nebo které zvažoval. Díky tomu se pak můžete včas ozvat s vhodnou nabídkou i ve chvíli, kdy už na vás klient téměř zapomněl.

 

Finanční poradce by se měl neustále vzdělávat

Klienti si najímají finančního poradce, protože nerozumí všem detailům finančního trhu. Je proto naprosto nezbytné, aby jim finanční poradce rozuměl dokonale. A jelikož se finanční produkty neustále mění a vyvíjí, je potřeba udržovat si o nich přehled a nepřestávat se vzdělávat.

 

Živte se jako finanční poradce: Práce na HPP, nebo živnostenský list?

Jste rozhodnutí pustit se do práce finančního poradce, ale nejste si jistí, jaké možnosti vlastně existují? Usnadníme vám to. Nejčastěji se setkáte se situacemi, kdy finanční poradce pracuje pro banku, pro poradenskou společnost nebo sám na sebe. Všechny tři možnosti vám stručně představíme.

 

1. Finanční poradce: Práce pro banku

Práce v bance představuje jistotu, avšak také svazující pravidla a omezení ve výši platu. Nevýhodou je i to, že jako finanční poradce konkrétní banky budete klientům nabízet produkty, na nichž vaše banka vydělá. Což jsou ne vždy produkty, na nichž vydělá i klient.

 

2. Finanční poradce: Práce pro poradenskou společnost

Práce finančního poradce v poradenské společnosti je flexibilnější a volnější než v bance a zpravidla funguje na bázi provizí. Nevýhodou je, že taková společnost svým finančním poradcům často říká, co, kdy a jak mají dělat. Mají tedy podporu manažerů a kolegů, ovšem na úkor svobodného rozhodování. Velmi často jsou také v poradenských společnostech nižší provize, protože z vyjednaného produktu netěžíte pouze vy, ale také vaši nadřízení. Část vaší provize jde jim.

 

3. Finanční poradce: Práce sám na sebe

Práci finančního poradce můžete vykonávat naprosto nezávisle na živnostenský list (obor poradenské služby). Taková varianta je stoprocentně flexibilní. Děláte, co chcete a kdy chcete, a v organizaci své práce máte naprosto volnou ruku. Na druhou stranu se musíte zabývat činnostmi, které by pro vás jinak zařídil zaměstnavatel: sami si děláte účetnictví, GDPR, marketing i vše ostatní. Cenou za volnost je tedy vysoká náročnost práce, a to jak na dovednosti, tak na čas.

 

Ideální řešení: Zkombinujte to

Jako ideální řešení se pak jeví situace, kdy pracujete sami na sebe a poradenská společnost je vaším partnerem, nikoli nadřízeným. V takovém případě získáte jak všechny výhody práce pro poradenskou společnost, tak všechny výhody práce na živnostenský list. V praxi to funguje například tak, že si sami vyřizujete schůzky s klienty a smlouvy, ale poradenská společnost pro vás dělá marketing nebo vám dodává klienty. Na tomto principu funguje i Best Partner.

 

Co k práci finančního poradce potřebujete?

Co se týče hmotného vybavení, je práce finančního poradce poměrně nenáročná. Stačí vám k ní mobilní telefon a notebook nebo počítač. Velkou výhodu pak představuje vlastní automobil, díky kterému se pohodlně dopravíte na schůzku s klientem. 

 

Je práce finančního poradce pro vás?

Konečně se dostáváme k rozlousknutí té nejpalčivější otázky: Je práce finančního poradce pro vás? Pokud jste komunikativní, máte výdrž a trpělivost, jste ochotní se dál vzdělávat a nevadí vám čas od času přijet za klientem i večer nebo o víkendu, odpověď zní ano. Směle do toho. Začátků se obávat nemusíte – Best Partner vám s nimi rád pomůže.

 

  • Vytvoří vám profesionální web.
  • Zařídí pro vás marketing.
  • Bude vám dodávat stabilní přísun klientů.
  • Zajistí vám praktické vzdělávání na míru.
  • A mnoho dalšího.

 

Podívejte se, co všechno spoluprací s Best Partner získáte.

Reference